ЕЛ СӨЗІН АЙТҚАН ЕР ЕДІ
Рахат есіме түссе, еріксіз жымиямын. Болмысы жарқын жан еді ғой… Айналасын күлкіге бөлеп, «тірі жанға залалым тимесін, көңілдерге кірбің түспесін» деп адам көңілін аялаумен жүретін.
Екеуміз 2007 жылдан бастап қызметтес болдық. Рахаттың жұмыссыз жүргенін Қанат Тілеуханнан естіп, шақырттым. Себебі, Рахатты сырттай жақсы білуші едім, ой-өресі, ұстанымы берік жігіттердің бірі екенін «Күлтөбеден», газеттегі мақалаларынан танығанмын. Бір кездері ол «Қазақ әдебиетіне» «Уа, қайда барамыз?» деген мақала жазып, екі аптадан соң, менің «Уа, кімбіз?» деген жауап мақалам да шығып еді. Рахатпен кездескенде осыны айтып, екеуміз күлісіп, ә дегеннен жақын араласып кеттік. Өзі де ортаға сыйымды, сыйлы азамат еді ғой… Ескі көлігі бар болатын, кешкісін соған сыйғанынша журналистерді салып алып, үй-үйлеріне тасып жүретін.
2009 жылы «Алматы» арнасына ауыстық, Рахат көрерменнің таным көкжиегін кеңейтер «Пікірлер пирамидасы» хабарын жүргізді. Бас продюсер Досымбек Қонысбекұлы екеуі пікірталас қыздыратын кейіпкерлер таңдайды, хабар жақсы шықса мәз болып, «Секе, шылым шегейік те» деп жадырап келеді, сәтсіз болса да Рахаттың қабағынан білесің: «Е-е, елдің сөзін айтады деп едім, езді ғой», – дейді. Болды. Біреудің жер-жебіріне жете даттау оның табиғатында жоқ. Досымбек «Заң» корпорациясына ауысқаннан кейін, Бас продюсерлікке Рахат тағайындалды. Жігіттерде басшы екенмін деп бедірейіп отыратын қасиет жоқ, Рахат продюсер болып жүріп те «Өзге Алматы» атты арнайы репортаждар жасады. Хабардың форматы қызық еді, журналист кейіпкердің өзіне айналуы керек. Бірінші хабар бомждар жайлы болды. «Раха, бомж болып киінесің, қонатын жеріне барып, көресің» деп едім шошып кетті. «Ойбай-оу, Секе, теледидардан көрген біреу «Ана, Рахат, қаңғыбас болып, қайыр сұрап жүр екен» демей ме?» деді көзі жыпылықтап. Досан, Шынар бар, бәріміз жабылып жатып, мұның журналистикадағы ерекше стиль екенін қайта-қайта айтып, көндірдік-ау. «Е, мейлі онда» деді де кірісті. Осы репортажды түсіру кезінде бір қызық оқиға болды. Кабинетте отыр едім Рахат кіріп келді, өңі бұзылып тұр. «Не болды?» десем, «Ана бомждармен бірге ас ішіп едім, оңбай ұшындым. Көлікте жүрегім лобып, әзер жеттім» деді. Он минуттай отырды, жағдайы нашарлап барады. «Жүз граммға қалай едің?» дедім. «Анда-санда сыралататыным болмаса, аса жоқпын» деді. Жастардың бірін жүгіртіп жіберіп, «чекушка» алдырдым. Бір құйып «Тарт» дедім, сосын тағы. «Чекушканың» түбі көрінгенде Рахаңның да жүзіне қан жүгірді.
Ертеңіне келді, жымың-жымың етеді.
– Не болды? Жазылдың ба?
– О, Секе, адам болдым. Негізі, сіздің «еміңіз» аздау болды, жұмыстан қайтып бара жатып Бәкең (Бақтияр Әсіренкеев) екеуміз тағы аздап «ем-дом» жасадық. Содан көзім шарадай жанды ғой, – деп ыржияды.
Мені репортаж дайын болғанда шақырды. Алғашқы кадр: екі бомж қоқыс салынған үлкен контейнерді қопарып, бірдеңе іздеп жатыр. Бір мезетте екінің бірі бері бұрылып, камераға беттейді… Репортажды көргелі жиналған «сыншының» бәрі ду ете қалды. Рахат! Қоқыс ақтарыпты, қаңғыбастарға арналған бейімдеу орталығына барып, оларға берілетін астың дәмін татып көріпті, төсегіне жатып, кітаптарын оқыпты… Репортаж біз күткеннен де әсерлі болды. Айтпақшы, «Шаңырақ» фильмін түсірген режиссер Едіге Болысбаевты осы репортажды әзірлеу кезінде таптық. Рахаттың аңғарымпаздығы арқасында режиссерді таныдық, «Тағдыр мен тұлғаға» кейіпкер еттік, қаңғыбас болып кеткен талантты ұлын елі де еске түсірді.
Репортаж әзірлеу барысында Рахат жалдамалының жағдайы қиын екенін білдіру үшін жүкші болды, цемент тасыды, Кедендік одақтың қатерлі екенін, қазақтың күні авто деген аты ғана бар «Жигулиге» қарап қалатынын көлікті көшеде итеріп жүріп көрсетіп, ескертті. Қызылағаштағы қасірет арнайы репортаж ауқымына сыймады…
2010 жылдың наурыз айында Алматы облысындағы Қызылағаш ауылын тасқын шайып кеткені қабырғамызға қатты батты. Дереу Рахатты аттандырдық. Сағат сайын телефонмен хабар алып отырдым. «Сұмдық! Ауыл тып-типыл болған ғой» дейді даусы дірілдеп. «Қызылағашты көрсетпеңдер» деген бұйрық Алматысы бар, Астанасы бар жан-жақтан түсіп жатты. Жаңалықтардың жауапты редакторы Руслан Ерботаға да жеке хабарласып, ескертіпті. «40 адам қырылып жатқанда үндемесек ұят болар. Кейінгісін көріп алдық?!» дедім. Рахат кешке орала сала, шұғыл материал әзірлеп жатқанда бұйрық жайлы айтпадық, жаңалықтардан көрсеттік. Содан кейін ғана жағдайды түсіндірдік. «Материал көп еді, обал болды, ә?» деп маған қарады. Көзінен бір тамшы жас байқадым. Сол түні екеуміз фильм әзірлеп, оны «Апат» деп атадық. Таңда мені әкімдікке шақыртты, «Шұғыл эфирге қойып жібер, шығартпай тастаулары мүмкін» дедім де қала әкімінің орынбасары Сейдумановтан «Жаңалықтағы» сюжет үшін сөгіс естуге кеттім. Кабинетіне кіріп, ашулы орынбасардың сөзін үнсіз тыңдап отырған кезде қосулы тұрған телевизорға көзім түсіп кетті, «Апат» басталды. Саяси сақтық туралы қызу сөйлеп тұрған Серік Тұрарұлы да көріп, тұтығып қалды. Он минуттан асатын репортажды екеуміз үнсіз көріп шықтық… Халықтың зарын, Елбасына «халық орнықты, ас-су жеткілікті» деп есеп берген Мәсімов бастаған топтың өтірігін ашқан фильм еді «Апат».
Рахат продюсер болғанда «Өрлік дастаны» атты мультфильмдер циклын жасадық, техникамыз әлсіз, анимациямыз солғындау болды, бірақ «қазақ баласы көретін түк жоқ» деп сынап, қол қусырып отырғандарға үлгі боларлық іс еді. Көк тиын ақы алмай еңбек еттік сол мультфильмге. Кейін бір кездескенде осыны Қасым Аманжолға айтып едік: – Өлермен екенсіздер, – деп басын шайқаған. Қазақ әнінің телеантологиясын жасасақ деп «Бір әннің тарихы» атты хабар аштық. Тар студия, Рахат біреулерден сұрап әкелген, өзіміз қолдан қызыл түске бояған пенопласт балбалдар… Сөйтіп, жүріп жүзден аса әннің тарихын, нұсқаларын жинақтадық.
Бірде Досан Қызайбекұлы мен Рахат темекі тастаймыз деп бәстеседі. Кім ұтылса, сол 100 доллар береді. Біз – куә. Байқаймыз, екеуі де бір-екі күн сыр бермей жүрді, шылымқорлықтан таза құтылатындай сыңайлары бар. Үшінші күні Досан келіп, сыбырлады:
– Секе, сыртқа шығып қайтайықшы?
Айта алмай тұрған әңгімесі бар екен деп далаға шықсам:
– Бір шылым берші, – дейді.
– Ау, сендер…
– Т-с-с. Рахатқа айтпа, ұтылып қаламын.
Уәдемді алып, көкнәрға әзер жеткен апиыншыдай шекесі шып-шып терлеп Досан шылымын шегіп алды. Кабинетке кіріп отырғаныма он минут өтпей Рахат келіп тұр.
– Секе, далаға шығайықшы, бір әңгіме бар еді.
Шықтық.
– Бір шылым беріңізші… Айтпаңыз, иә?
Осылай екі күн шыдадым. Екеуін кезек ғимараттың сыртына апарып, шылым шеккізіп, жандарын жай тапқызам. Бұлардың темекі тастағаны маған қиын тиді. Сыртқа шыққан сайын, әңгімелесіп тұрып өзім де тартамын. Үшінші күні шыдамадым.
– Әй, – дедім түк болмағандай отырған екеуіне. – Сендердің шылымқорлықтарыңды «емдеймін» деп менің өкпем шіріп кететін болды ғой… Анаумен шығып бір шылым, мынаумен шығып бір шылым…
Досан күліп жіберді. Ұрлығы ашылғанына ұялып кеткен Рахат болса:
– Ой, Секе, сәл шыдамадыңыз ба? Сіздің өкпе деген бес адамға жетеді ғой, – деп қарап отыр.
– Ой, бір әпенді екенсің, – дедім жорта ашуланып. Осыдан кейін оны «әпендім» деп кеттім. Қасымда болса езу жиғызбайтын, екеуміздің барлық суретімізде мен мәз болып түсіппін. Ей, дүние-ай… «Біз деген бір-ақ жапырақпыз ғой, мына Секең секілді азаматтардан көбірек тұқым қалуы керек», – деп дәулігімді әжуалай беретін. Бірде Шынар Сағындықова «Бөрілер мен шибөрілер» деген арнайы репортаж жасады. Сабыр, Сары Алмас, Баха-фестиваль, Киса секілді 90-жылдардың серілерінің көріністерін тауып, қылмыс әлемінің жазылмаған заңы жайлы баяндаған ғажап материал болды. Репортаж эфирге шыққаннан кейін, арнаға бір жігіттер келіп, күзетке
Шынарды шақыртады. Шықса, мойны күжірейген, беті тыртық-тыртық, зор денелі бір шойқара тұр дейді.
– Бандиттер туралы сен жасадың ба? – депті әлгі гүж етіп.
– Иә, – дейді зәресі ұшқан Шынар.
– Жүрші ана көліктің жанына барып сөйлесейік, әңгіме бар…
Анау меңзеген көліктің жанында тағы екі адам тұрғанын көріп, қорқынышын әзер жасырған Шынар «Қазір, бастығымды ертіп шығайын» деп ішке сып береді. Барып, Рахатқа «Жүрші, бір адамдармен сөйлесу керек» деп қолқа салады. Ойында түк жоқ, Шынарға ілесе шыққан Рәкеңнің әлгілерді көргенде тілі байланып қала жаздапты.
– Өй, жынды, мұндайларға Секеңді шақырмадың ба? – деп сыбырлапты жаны қысылғанда. Сөйтсе, әлгілер шынайы жасалған репортаж үшін рақмет айтуға келіпті. «Жарайсыздар» деп Рахаңды арқадан кезек қағыпты. Кейінірек:
– Опырм-ой, сол дәулердің ортасында тұрып та қаймықпадым, ол аздай Секеңді «тістеп» тұрдым ғой, жүректі екенмін, ә, – деп жадырай күліп жүретін еді.
Осыдан кейін Рахат «Азаттық» радиосына ауысты. Қанша жыл өтсе де арадағы сыйластық жібі үзілмеді, оны үзбеген Рахаттың ыстық ықыласы еді. Аракідік қоңырау шалады. Жай ғана тілдесу үшін. – Даусыңызды сағынамын ғой, – дейтін.
2017 жылдың 18 қарашасында «Информбюрода» қызметтес болған қыз-жігіттер 20 жылдықты желеу етіп, бас қостық. Алматыдағы Мадина Балғабаева, Досымбек Қонысбекұлы, Айнұр Асанберді, Шыңғыс Кіребай, Самал Мейрамқызы, Досан Қызайбекұлы, Сәуле Сәкенова, Бақтияр Әсіренкеевтер жиналды, Астанадан Шынар Сағындықова, Шымкенттен Мира Сүлейменова келді. Бәріміз елегізіп, Рахатты іздедік. Кешікті. Бір уақытта телефоным шыр етті. Рахат екен, «Қайдасыздар? Кетіп қалмаңыздар, мен Кегеннен келе жатырмын» дейді. Бесінде жиналғандар түнгі 10-ға дейін Рахатты тостық. Жетті-ау, алып-ұшып жігіттерді құшақтап, қыздардың бетінен сүйіп, ортаны қыздырып жіберді. «Сағындым бәріңді» дей берді. Ол кезде бұл Рахатты соңғы мәрте көруіміз екенін, аз уақыттан кейін оның көпті сағынышқа бөлеп, мәңгілікке аттанарын білмедік қой, жалған-ай. Интеллектуал, шын мәнінде зиялы, қылшылдаған қырыққа енді келетін, білімдарлықты жоғары бағалайтын жігіттің мына фәнидегі жолы ерте үзіледі деп кім ойлаған?!
Қош, әпендім! Иманың саламат, топырағың торқа болсын! Көрмеген қызығыңды ұрпағың – бес қарғаң көрсін!
Серік ӘБІКЕН